آیین نامه اجرایی جزء (1) بند (ت) ماده (57) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه های كشور)
شماره 131186/ت64689هـ 1404/8/11 وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی هیئت
وزیران در جلسه 1404/7/13 به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با
همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء (1) بند (ت) ماده (57)
قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1403، آیین
نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد: آیین نامه اجرایی جزء (1) بند (ت) ماده (57) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ماده1ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند: 1ـ سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری. 2ـ
فرودگاه: منطقه ای مشخص بر روی زمین یا آب شامل ساختمان ها، تأسیسات و
تجهیزات نصب شده که از کل یا بخشی از آن حسب مورد جهت نشست ، برخاست و
حرکت زمینی انواع وسایل پرنده و حمل و نقل هوایی بار، مسافر و محموله های
پستی استفاده می شود و انواع آن به شرح زیر است: الف
ـ فرودگاه بین المللی: فرودگاهی که دارای الزامات، تجهیزات و تسهیلاتی از
جمله گمرک، گذرنامه، بهداشت عمومی و قرنطینه گیاهی و حیوانی برای پروازهای
بین المللی است. ب ـ فرودگاه داخلی: فرودگاهی که صرفاً برای انجام پروازهای داخلی تعیین شده است. پ
ـ فرودگاه مرز هوایی: فرودگاهی داخلی که حسب مورد برای پروازهای
غیربرنامه ای با تأمین الزامات، تجهیزات و تسهیلاتی از جمله گمرک، گذرنامه،
بهداشت عمومی و قرنطینه گیاهی و حیوانی، برای پروازهای بین المللی استفاده
می شود. ت ـ فرودگاه مشترک: فرودگاهی که هواپیماهای نظامی و غیر نظامی بر اساس مقررات این آیین نامه، مجاز به عملیات در آن می باشند. ث
ـ فرودگاه نظامی با بهره برداری غیرنظامی: فرودگاه نظامی که بر اساس
مصوبه (466) شورای عالی امنیت ملی، وسایل پرنده غیر نظامی بر اساس ضوابط و
مقررات سازمان مجاز به عملیات در آن می باشند. ج
ـ فرودگاه هوانوردی عمومی (جنرال اویشن): فرودگاهی که صرفاً برای
کاربردهای خاص از جمله آموزشی، تفریحی، ورزشی، آزمایش پروازهای وسایل پرنده
و خدمات هوایی کشاورزی استفاده می شود و مجاز به انجام جابه جایی بار و
مسافر نمی باشد. چ ـ فرودگاه اختصاصی:
فرودگاهی که با هدف ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای جابه جایی
مسافر و بار اختصاصی همان اشخاص استفاده می شود. ح
ـ بالگردگاه (هلی پورت): یك فرودگاه یا یك منطقه مشخص روی سازه كه كل
یا بخشی از آن برای نشست و برخاست و حركت روی سطح بالگردها مورد استفاده
قرار می گیرد. خ ـ پایگاه پروازی
(ایرفیلد): منطقه ای مشخص بر روی زمین یا آب به غیر از فرودگاه که از کل یا
بخشی از آن حسب مورد جهت نشست، برخاست و حرکت زمینی انواع وسایل پرنده
استفاده می شود و الزاماً دارای پایانه، تأسیسات و یا باند روکش شده نمی
باشد. د ـ پایگاه ورزش های هوایی: پایگاه (سایت) پروازی که مورد استفاده ورزش های هوایی قرار می گیرد. 3ـ مالک: اشخاص حقوقی که براساس قوانین و مقررات مربوط، مالکیت یک فرودگاه را به عهده دارند. 4ـ
گواهینامه بهره بردار فرودگاهی: مجوزی که مطابق قوانین و مقررات مربوط
توسط سازمان به منظور مدیریت بهره برداری فرودگاه ها اعطا می گردد. 5
ـ بهره بردار: شخص حقیقی و حقوقی غیردولتی اعم از داخلی و خارجی که
مدیریت بهره برداری، عملیات فرودگاهی و نگهداری فرودگاه را مطابق قوانین،
ضوابط و دستورالعمل های مربوط برعهده دارد و دارای گواهینامه بهره بردار
فرودگاهی می باشد. 6 ـ قرارداد: قرارداد واگذاری مدیریت بهره برداری از فرودگاه با حفظ مالکیت دولت که بین بهره بردار و مالک منعقد می گردد. 7ـ
کارگروه واگذاری: کارگروهی متشکل از وزیر راه و شهرسازی یا نماینده تام
الاختیار ایشان(رئیس)، رئیس سازمان(دبیر)، وزیر اموراقتصادی و دارایی یا
نماینده تام الاختیار ایشان و مالک. 8 ـ
طرح جامع فرودگاهی: سندی كه در برگیرنده نیازها و الزامات موجود و پیش
بینی نیازهای آتی ساخت و بهره برداری از فرودگاه براساس مطالعات اجتماعی،
سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی مستند می باشد. ماده2ـ فرآیند واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه به شرح زیر است: 1ـ ارائه درخواست مالک به کارگروه واگذاری مبنی بر واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه. 2ـ اخذ موافقت کارگروه واگذاری. 3ـ انجام فراخوان عمومی واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه با رعایت قوانین و مقررات مربوط توسط مالک. 4ـ
انتخاب متقاضی دارای گواهینامه بهره بردار فرودگاهی توسط مالک با اخذ
موافقت کارگروه واگذاری براساس قوانین و مقررات مربوط و با اولویت شرکت های
هواپیمایی. 5 ـ انعقاد قرارداد واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه. تبصره1ـ دوره زمانی واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه با توافق مالک و بهره بردار در قرارداد واگذاری تعیین می شود. تبصره2ـ فرودگاه های موضوع جزء های (ت) و (ث) بند (2) ماده (1) این آیین نامه قابل واگذاری نمی باشند. تبصره3ـ مالک مجاز است طرح واگذاری فرودگاه ها را به صورت بسته ای مشتمل بر چند فرودگاه ارائه نماید. ماده3ـ هرگونه
تعرفه گذاری جدید در ارتباط با هزینه خدمات ارائه شده به ذی نفعان درخصوص
تعرفه های هزینه های خدمات فرودگاهی و خدمات ناوبری هوایی به پیشنهاد بهره
بردار و با تأیید مالک می باشد که پس از تصویب هیئت وزیران قابل اعمال
است. ماده4ـ کلیه
استفاده کنندگان دولتی و غیردولتی خدمات فرودگاه تحت مدیریت بهره برداری
بخش های خصوصی و عمومی در بخش های مختلف مکلفند هزینه های مربوط را به بهره
بردار پرداخت نمایند و معافیت های موضوع ماده (63) قانون وصول برخی
درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373 و آیین نامه اجرایی آن از
شمول احکام این آیین نامه خارج نمی باشد. ماده5 ـ بهره
بردار مکلف به رعایت حقوق قانونی کارکنان شاغل قبل از واگذاری مدیریت بهره
برداری فرودگاه بوده و کارکنان یادشده با رعایت قوانین و مقررات مربوط
تعیین تکلیف می شوند. ماده6 ـ مالک
تعهدی نسبت به کارکنانی که بهره بردار در طول مدت قرارداد بهره برداری به
کارگیری می نماید بعد از مدت قرارداد بهره برداری ندارد. ماده7ـ بهره
بردار با هماهنگی مالک می تواند در طول مدت بهره برداری نسبت به بازنگری
طرح جامع فرودگاهی اقدام و طرح پیشنهادی خود را به مالک فرودگاه اعلام
نماید. هرگونه اقدام توسعه ای مستلزم هزینه سرمایه ای مطابق طرح جامع
فرودگاهی بوده و در صورت تمایل بهره بردار در قالب قراردادهای جداگانه یا
متمم بین بهره بردار و مالک قابل انجام است. تبصره ـ در
صورت عدم تمایل بهره بردار، سرمایه گذاری های لازم و ضروری توسط مالک
به طرق مقتضی مستقیم یا غیرمستقیم صورت می گیرد و متمم قرار داد مدیریت
بهره برداری برای امکانات و سرمایه گذاری های جدید با بهره بردار منعقد می
گردد. ماده8 ـ بهره
بردار مکلف است فرودگاه را با رعایت کلیه مقررات ایمنی، امنیتی و تسهیلاتی
در صنعت هوانوردی کشور اداره نموده و ارائه خدمات استاندارد، ایمن و با
کیفیت به مسافران و خطوط هوایی را بی وقفه انجام دهد. ماده9ـ اعمال
هرگونه محدودیت در ارائه خدمات توسط بهره بردار که موجب تعطیلی موقت یا
کاهش ظرفیت پذیرش بار و مسافر فرودگاه گردد، مستلزم هماهنگی با مالک می
باشد. ماده10ـ بهره
بردار موظف است نسبت به ارائه دسترسی به کلیه آمار عملکردی در طول بهره
برداری و ارائه گزارش عملکرد منظم با قالب مورد نظر مالک و سازمان اقدام
نماید. ماده11ـ تکالیف مدیریت فرودگاه ها در محدوده واگذاری به بهره بردار منتقل می شود و مسئولیت پاسخگویی به عهده بهره بردار می باشد. معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف
(موضوع واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه های کشور)